Wednesday, January 7, 2009

10 pasangan ayat bahasa atau dialek ibunda.

20, Ooi Yun Kean 89762

10 pasangangan ayat bahasa atau dialek ibunda <> bahasa Melayu baku
1.
A jia kao tui kin na
Ekor itu anjing mengejar budak
Anjing itu mengejar budak itu.

2.
Wa yung tuo guo sho
Saya guna pisau potong tali
Saya memotong tali dengan menggunakan pisau.

3.
Lim xian shen teng cia uan wa chu tao jien
Lim encik berhenti kereta di saya rumah depan
Encik Lim menghentikan keretanya di hadapan rumah saya.

4.
Wa ai ot ri yu
Saya ingin belajar Jepun bahasa
Saya ingin belajar bahasa Jepun.

5.
yi kin ri bei ji sang ei
dia hari ini beli sepasang kasut
Dia membeli sepasang kasut baru hari ini.

6.
Li Li kia lo ki a teng
Li Li jalan pergi sekolah
Li Li menjalan kaki ke sekolah.

7.
A le kao yi shi yung ca zo ei
Itu kerusi adalah guna kayu buat punya
Kerusi itu adalah diperbuat daripada kayu.

8.
Yi gia pei jib pei long
Dia ambil surat masuk sampul surat
Dia memasukkan surat itu ke dalam sampul

9.
Wa uan a keng dian jia ca ke
Saya di itu restoran makan ayam goreng
Saya makan ayam goreng di restoran itu.


10.
Wa kin ri pun tua xie sha
Saya hari ini malas cuci baju
Saya malas mencuci baju hari ini.

No comments:

Post a Comment